5e verslag. 29 april - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Ger Peeters - WaarBenJij.nu 5e verslag. 29 april - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Ger Peeters - WaarBenJij.nu

5e verslag. 29 april

Door: Ger

Blijf op de hoogte en volg Ger

29 April 2014 | Nepal, Kathmandu

Vrijdag bezochten we een aantal ziekenhuizen, vnl kinderen, bejaarden (wat hier een uitzondering is, want kinderen blijven voor hun ouders zorgen), kwamen we ook bij een ziekenhuis, dat gesticht was door de vader van een 4-jarig jongetje dat overleden was door een verkeersongeluk. De artsen hier gaan ook veel in de bergen, waar hele arme mensen wonen. Dit doen ze vooral in hun eigen tijd en met eigen en sponsor geld.
Bij al deze bezoeken, ook op scholen valt op, hoe betrokken mensen zijn en met een minimaal budget, maximale zorg bieden!
We gingen dus verder naar de monastery, een monniken klooster, heel hoog in de bergen, het laatste stuk was dan ook vol kuilen, gaten, zand.
We kwamen om half 7 aan, eten was op, dus n kleinigheid in het "restaurant" en Nasr bed, want de volgende morgen 5 uur om puja mee te maken. Dit is bijzonder, veel gemurmel, grote gong, mooie grote blaasinstrumenten. Ongeveer n uur duurde dit ritueel, heel rustgevend. Ondertussen was de zon weer opgekomen in alle gloed boven de bergen,
Aansluitend ontbijt, n soort desembrood, met een bordje bonen en boter thee met veel zout! Da's wel moeilijk 's morgens om 7 uur.
We aten samen met de monniken, veel jonge jongens.
Daarna naar Patan, school bezocht in een omgeving met veel groen, mais is rijp, aardappels worden al gerooid. De mensen hebben geen geld,maar lijden geen honger.
We waren met iemand v h ziekenhuis en aten bij zijn familie, heel veel, smaak is niet ui te leggen, maar wel lekker en erbij yoghurt zelf gemaakt, je rook de koe nog, apart.
We werden speciaal welkom geheten en hadden een mooie oranje stip! Ook nog n stukje omhoog geklommen naar een tempel, weer met Hindoe rituelen.
De volgende dag op zondag ( is hier trouwens een werkdag, want de zaterdag Side vrije dag) zijn we naar Matri Ghina gegaan, n opvang voor gehandicapte kinderen en valt ook onder onze Stichting.
Na nog een bezoek aan een kindertehuis gingen we naar Koningsdag, eerst in een hotel en aansluitend feest buiten.
Geweldig, ouderwets geswingt, zelfs Rowen Hèze werd gedraaid, dus.....je kunt je voorstellen.......heerlijk
Het leven hier gaat in uitersten......
Inmiddels zijn de andere 3 vrijwilligsters afscheid aan het nemen, ga mee naar hun tehuizen, veel indrukken.

• 29 April 2014 - 17:19

Lieveke:

"Het rook nog naar koe". Dat is misschien nog moeilijker dan boterthee met veel zout om 7.00u s'ochtends? ;)

Klinkt fantastisch daar en dat leven in uitersten is herkenbaar... Geniet!

• 29 April 2014 - 17:40

Ries:

Geweldig, Ger, zóveel indrukken, en je beschrijft het heel beeldend, met weinig woorden veel sfeer overbrengen is mooi!
    Wat die boterthee betreft: ik vond het wel lekker als ik me voorstelde dat het bouillon was.....
    Naarmate ik jouw verslagen lees komen er bij mij ook steeds meer herinneringen boven aan mijn twee Nepalreizen (1977 en 1984) dus bedankt dat je daar uit de verte het stof vanaf blaast...
    En op je Koningsdag-feestje: als de nood het hoogst is, is Rowwen Héze nabij!
    hartelijke groet van Ries

• 29 April 2014 - 20:35

Veronique:

Ha lieverd,
    Wat doe je het goed, zo 's ochtends koeienlucht als ontbijt goedemorgen!
    Heerlijk je beeldende verhalen. Wat heb je al veel gezien en gedaan in zo'n korte tijd!
    Morgen begint je 'echte werk'?
    Tot gauw een keertje skypen, liefs veronique

• 29 April 2014 - 21:47

Jacomien:

En hier lekker mei-vakantie, weet je nog hoe dat was? Wat een indrukken maak je mee. Iedere dag weer nieuwe belevenissen en interessant om dit allemaal te lezen.
    Groetjes

• 30 April 2014 - 09:11

Klaas Vd Hurk:

Klinkt allemaal heel veel naar een geweldige belevenis. Lijkt me geweldig om mee te maken. Dat zout is natuurlijk om vochtverlies tegen te gaan. Vroeger als je veel zout had was je ook erg rijk.

• 30 April 2014 - 09:27

Cas Peeters:

Wat een mooie wereld beschrijf je. Maar bewaar je ook nog wat om na je thuiskomst te vertellen? We genieten hier van jouw genieten.

• 30 April 2014 - 11:20

Netty En Toon:

hoi Ger, zo te lezen heb je t goed naar je zin. knap hoor het zou mijn wereldje niet zijn.wat dat betreft ben ik teveel verwent de laatste jaren wat vacantie betreft.
    Maar gelukkig zijn we niet allemaal het zelfde.Laat mij maar mijn vrijwilligerswerk bij de zonnebloem doen. Hier alles oke.Maandag lekker naar Spanje met Noa.ff helemaal niets.Geniet van alles daar.Dikke kus van ons allemaal.

• 30 April 2014 - 20:20

Ria:

Lieve Ger,
    Om bijna jaloers op te worden, wat maak je toch veel mee daar. Toen ik las over de dag dat jullie terug kwamen en ja het eten was op en de ochtend met bonen en thee met zout dacht ik het zou niks voor een chronisch patient zijn zoals ik ! Maar meteen daarna besef je dan dat we het hier toch geweldig hebben met al die zorg, medicijnen en de ziekenhuizen in de buurt! Met jouw verhalen open je toch ook de ogen van ons verwend volkje! En wat heb je al mooie foto's gemaakt Ger, heel leuk om je zo te volgen. Ik kijk al uit naar je verhalen over de kinderen wat zullen die van je genieten en jij van de kinderen natuurlijk. Geniet er van Ger, heel veel liefs, Ria.

• 30 April 2014 - 21:02

Giel:

Geen geld en zo rijk,slapen en rituelen tanken in een klooster en dan dansen op Rowen Hèze,
    Ger, deze verhalen zijn cadeautjes, blijf schrijven en genieten.

• 05 Mei 2014 - 11:50

Theo:

Hoi,

lees al je verhalen. Leuk en niet echt herkenbaar, is echt een heel andere wereld. Nou ja Rowen Heze, dat snapte ik ook. Zeker 'een kwestie van geduld....' gezongen??? Veel plezier.

Theo